יום שני, 1 בינואר 2018

המנעות מפחמימות - "המנעות מויטמינים, מינרלים ואנטיאוקסידנטים", האומנם?


מקור
מבין הטענות השונות שמובאות כנגד תזונה דלת פחמימות/קטוגנית, עולה אחת רווחת:

"אם אתה נמנע מפחמימות אתה בהכרח שולל ויטמינים/מינרלים/אנטיאוקסידנטים חשובים מתזונתך".

אני מניח שטענה זו, אשר שגויה מיסודה, מתייחסת בעיקר לרכיבי תזונה שמקורם מהצומח, כמו ירקות/קטניות/פירות וכדומה - מפני שבהגדרתן, פחמימות הן הרי לא יותר ממולקולות סוכר שונות (גלקטוז, גלוקוז, פרוקטוז, סוכרוז, לקטוז ועמילן), ובפני עצמן אינן מוגדרות כמקור תזונה חיוני לאדם - כלומר גם ללא צריכתן הגוף מסוגל לייצר את הגלוקוז הנחוץ לו בעצמו.


אי לכך, אם אתם נמצאים באסכולה שטוענת שיש צורך תזונתי כלשהו בירקות/פירות/דגנים/קטניות וכו', גם אם הדבר אינו מוכח מחקרית (דיון ליום אחר), אין זה אומר שאנו חייבים לצרוך את הפחמימתיים ביותר.

הרי תוכלו לקבל את כל אותם רכיבים גם ממקורות מהצומח שלא מאוד פחמימתיים, כמו מברוקולי, כרובית, קייל, תרד, אבוקדו, אספרגוס, זיתים, סלרי, חצילים, פטריות, חסה, ארוגולה, זרעים, אגוזים וכדומה. רבים ממקורות התזונה הללו הם ההעשירים ביותר בויטמין K1, ויטמין C,  בטא-קרוטן (הצורה הבלתי פעילה של ויטמין A), פיטוכימיקלים, ברזל, סידן, אשלגן, מגנזיום, סיבים תזונתיים, או כל רכיב תזונה אחר מהצומח.

לדוגמה, בתמונה מעל מגוון גדול של ירקות ופירות דלי פחמימות שמתאימים לתזונה

חשוב להבין שאין שום רכיב תזונה שנמצא בבלעדיות רק בבטטות, אורז, קטניות, פירות, ירקות שורש, דגנים וכדומה.

בכדי להמחיש זאת, להלן אחוז הצריכה היומית המומלצת של ויטמין C (המוזכר רבות כנחוץ ממקורות צמחיים בלבד), בנוסף לנטו כמות הפחממות ב100 גרם ירקות/פירות דלי פחמימות:

ניתן לראות בבירור שגם אם נגביל ל-30 גרם פחמימות ליום (תזונה קטוגנית), נגיע מעבר לצריכה היומית המומלצת לו.
בחישוב מהיר, נצטרך לאכול כ-600 גרמים(!) של ברוקולי בכדי להגיע ל-30 גרם פחמימות זמינות, דבר שיספק לנו כ-888% מהצריכה היומית המומלצת לויטמין.
  • ויטמין C אפקטיבי ביותר לצריכה כאשר אינו נחשף לחום, אור או חמצן.
    לכן, אם אתם מרגישים צורך בויטמין, יש לצרוך אותו מירקות או פירות טריים בלבד, כמו למשל מהתותים או הגמבה שבתמונה.

מקור

לסיכום

תזונה קטוגנית יכולה להיות עשירה (ואף עשירה ביותר) ברכיבי תזונה הן מהצומח והן מהחי.
חשוב להבין שבדיונים הנוגעים לפחממות, הדבר היחיד שמבדיל פחממות מיתר מקורות התזונה - הוא תכולת הסוכר (פחממה) שהן מכילות. והמתנגדים לתזונה הקטוגנית יכולים לטעון זאת לטוב או לרע.. תלוי בדובר.

אך כל השאר - הויטמינים, מינרלים והמאקרו החיוניים לצריכה - נמצאים בעולם החי ו/או ניתן לקבלם גם מירקות ופירות דלי פחמימות.

בעתיד אני מקווה לפרט יותר בנושא שמעסיק רבים מאיתנו - הצורך הבריאות בירקות ופירות, על מה מבוססות ההמלצות לצריכתם והאם אכן ניתן לקבל את כל הנחוץ לנו ממקורות אחרים.

2 comments:

  1. תודה רבה אביב
    אשמח מאוד אם תפרט בהקדם את הדרכים שלנו, הנמנעים מפחממות, לקבל את כל הויטמינים הדרושים לנו.
    זוהי ההתנגדות הגדולה ביותר בסביבתי נגד התזונה שלי ואודה לך בעזרה להפריך טענות אלו.
    איך בתזונה קרניבורית לגמרי הגוף מקבל את כל הדרוש לו, כמו שכבר קראתי בכמה מקומות שאתה טוען.

    השבמחק