יום חמישי, 8 באוגוסט 2013

אזכור אישי - למה מקורו של הבשר חשוב לי כל כך?



סוף היום, אחר העבודה החלטתי לעצור בסופר הקרוב לביתי בכדי לקנות כבש אוסטרלי, אני פונה לבשר זה לרוב, כי הוא עשיר בשומן, ולמרות שאני לא בטוח 100%, הוא ככל הנראה גודל על מרעה כל חייו.
עברתי מול המדפים, ומזווית העין ראיתי נתח צלעות בקר מגרה ביותר. כולו משויש בשומן מזמין, כמות חלבון נמוכה. פשוט מושלם לדיאטה שלי.
אני מביט על העטיפה וכמו רוב הבשר המוצע בסופר, הוא תוצרת ארה"ב USDA, בשר שגודל על דגנים כל חייו.
קשה לי לזכור מתי הפעם האחרונה שאכלתי בשר grain fed - מקורו מפרות מסכנות שגודלו בתנאים כה מחפירים.
אבל זה נראה כה מזמין שפשוט הייתי חייב לנסות.


רק למקרה שמישהו קורא אבל עדיין לא בעניינים:
פרות שגודלו על דגנים יהיו פרות חולות, הדגנים העמילניים נועדו לפטמן בכדי שהן יגיעו למשקל גבוה, מהר יותר לפני שחיטתן.
* רמז: דגנים = פיטום חיות משק, אבל מזון בריא לבני האדם?
Feed lots
ממש בקצרה, איכות הבשר של חיות אלו אינו אופטימלי כלל. כמות חומצות השומן אומגה 3 (נוגדת דלקתיות), תהיה זניחה או לא בנמצא כלל. כמות חומצות השומן אומגה 6 (מעודדות דלקתיות), תהיינה גבוהות מאוד.
היחס יכול להגיע מעל 20:1 לטובת אומגה 6. שתי חומצות שומן אלו נחוצות לבריאות האדם. יחסן האופטימלי בגופינו צריך להיות שווה או לפחות קרוב לכך.
יחס של 1:1 או אפילו 1:2, ניתן לקבל ממקור חיות שגודלו במרעה ומסתובבות חופשי (grass fed), כמו שהן נועדו לעשות ועוצבו בתהליך האבולוציוני.
בנוסף ליחס הגרוע של חומצות שומן אלו, פרות שגודלו במכלאות (feed lots) על דגנים אינן מקבלות את הויטמינים והמינרלים הנחוצים ממזונן. ובכך על ידי אכילת בשר זה, גם אנו לא מקבלים את הויטמינים החשובים הללו.
נוסיף את העובדה שבכדי להשאיר את הפרות האומללות הללו בחיים עד לשחיטתן, הן מקבלות הורמונים שונים וכמובן טיפולים אנטיביוטיים, ועכשיו אתם מבינים למה אני פונה רק למקור בשר שגודל על עשב כל עוד אני יכול.

חזרה לארוחת הערב.



חזרתי הביתה, מאושר ביותר. אני הולך לצלם את הצלעות היפהפיות בזמן ההכנה, ולהעלות פוסט מתכון פשוט להכנת צלעות.
מלח פלפל, לתוך הברוילר לכמה דקות מכל צד.
הוספתי חמאה ושום כתוש ממש בדקה האחרונה והופ הבשר מוכן.



מהר מאוד שמתי לב שהשומן הניגר על התבנית צבעו היה בהיר מאוד, שקוף אפשר לומר. בניגוד לצבעו של שומן הכבש או מקור הבשר הרגיל שאני מכין (כהה יותר קרוב לצהוב).
גם הריח לא היה מגרה כל כך, כמעט ולא בנמצא.
החלטתי לאכול 2 חתיכות, כמות החלבונים נראתה לפי העיין לא גבוהה מידי.
כבר עם הביס הראשון הרגשתי שזה לא אותו הבשר!
משהו מוזר. למרות שהבשר לא הריח או הרגיש מקולקל (אם כבר הוא נראה טרי ויפה לפני הבישול), משהו היה שונה.
לא יודע למה אני עושה זאת לעצמי, אבל הכרחתי את עצמי לסיים את שתי החתיכות.
ישר אחרי, התחלתי להרגיש סחרחורות, בחילה והרגשה רעה בכלל. אני ממש מרגיש את זה בראש.
זה הזכיר לי את ההרגשה הרעה הזאת של צריכת שמני זרעים בעברי (בישולים בשמן קנולה או תירס בבית אימי), אני תמיד חשבתי ששומן ושמן גורמים להרגשה רעה כזו.
מן הסתם היום אני מודע לעובדה ששומן יכול להגיע ממקורות שונים והרכבו הכימי יהיה מאוד שונה ממקור למקור.

עם כתיבת הפוסט, עברו יותר מארבע שעות מאז ארוחת הערב, אני עדיין לא מרגיש כל כך טוב.
וזו תהיה הסתירה שהייתי צריך לקבל.
אני אמשיך להתעקש על שומן ובשר שגודל בתנאים טובים ועל מרעה כל חייו כל עוד אני יכול.
למרות שזו רק הרגשה אישית שלי, אני לא יודע אם כולם מרגישים בדיוק כמוני עם צריכת בשר כזה?
אולי זה יצריך ממכם מספר שנים של איכות בשר טובה לפני הנסיון שאני עשיתי הלילה ולראות כיצד אתם מגיבים? קשה לדעת...
היום, אני מאוד רגיש למה שגופי משדר. בנוסף, מאוד קל למצוא אם משהו אינו מסכים איתי בדיאטה הקיטוגנית/אפס פחמימות - אין משתנים אחרים כמעט כלל.
על הצלחת לא היה כלום חוץ מהצלעות. אין יותר קל מזה בהפניית האצבע המאשימה - הרגשה מעולה לפני. צלעות grain fed. הרגשת בחילה וסחרחורות בשעות שאחרי.

קשה לי שלא לחשוב על כל אלו שנמנעים מבשר כי הוא "עושה להם רע", אחרי נסיון כזה, אני מתחיל להבין למה.
פשוט עצוב...



2 תגובות:

  1. עם כל הכבוד ויש, אני מוצא (לאחר קריאת מספר כתבות שלך) שהמידע שאתה מנפיק תלוי על בלימה; והמבין יבין.

    אשרך שאתה נמצא במקום בו ניתן למצוא בשר ממרעה חופשי, אבל זה לא זמין לנו בארץ (לפי שעה) ואין זה אומר שהבשר הטרי שאנו רוכשים נחות ובעל טעם כל גרוע לנקודה של סחרחורת. קבל זאת ממישהו שחי בעבר בארה"ב ואכל לא מעט בשר בקר וטלה בעת שהותו הארוכה באוסטרליה.

    השבמחק
    תשובות
    1. אכן מבאס שאין בשר מרעה בארץ או קשה להשגה. עם כך מספר נקודות:
      לצערי, בארץ צריך ללמוד להסתדר עם מה שיש כרגע. הפתרון מן הסתם לא יהיה להתחיל לאכול דגנים בעצמיך מן הסתם...
      לאחר זמן כה רב על בשר "נקי" אני מרגיש ישר כשהבשר גודל על דגנים, הרגשה אישית שלי...
      איכות הבשר בארץ, אפילו אם היא לא על מרעה 100%, תהיה הרבה יותר טובה מאיכות הבשר שקניתי בדוגמה בפוסט (corn fed feed lot)
      הנ"ל הוא באמת נחות ביותר...
      יכול להיות שגופי במצב המטבולי שלי עכשיו, משתמש בשומן כחומר בעירה, ובגלל שהצלעות היו כה שומניות - הרגשתי זאת מיידית?
      כאשר אני אוכל יותר lean מבשר שגודל על מרעה אני מרגיש זאת פחות - הבעיה תהיה כניראה בשומן - וקשה לי להאמין שכשהיית בארה"/אוסטרליה הייתה במצב מטבולי קיטוגני כמוני או אכלת את כמויות השומן שאני אוכל - יש הבדל עצום ביננו.
      אגב סאוסטרליה איכות הבשר טובה בהרבה (לרוב) והכבש שאני קונה בדרך כלל הוא רק מאוסטרליה. מרגיש הרבה יותר טוב :)

      מחק